Sådär.
Varför lägga ner energi på att försöka beskriva när det finns så bra bilder. Det enda som inte är rätt är att ge F*N att blinka vänster i en rondell. Det har aldrig gjort nytta mer än till att skapa rikligt med förvirring. Se det själv. Det är kaos i stans stora rondell. Klockan är 16:30, folk vill hem. Du kommer till rondellens väjningsplats och stannar för att någon blinkar vänster. Du vet inte vart den egentligen ska ut. Varför? Jo för i den stora tvåfiliga rondellen så har kommunen beslutat att sätta någon form av staty och blomsterarrangemang. Du stannar men då helt plötsligt svänger bilen ur rondellen och du kunde har rullat direkt. Eco-driving kan man även kalla det.
Slutsats: Vänsterblinkers är fel.
Slutsats: Vänsterblinkers är fel.
När det kommer till filval så är det många gånger skyltat ovanför respektive fil när du närmar dig rondellen. Höger fil = Första eller andra avfarten. Vänster: Andra eller tredje. Eller om du prompt ska hela vägen runt för att du glömde plocka upp kinamaten inne i stan.
Frågor på det?

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera"Du kommer till rondellens väjningsplats och stannar för att någon blinkar vänster. Du vet inte vart den egentligen ska ut."
SvaraRaderaJeg er riktignok norsk, men la meg forsøke forklare dette likevel: Det du nevner er kun et problem dersom du oppriktig har angst for å kjøre inn i en rundkjøring når noen er nærmere enn en halv vending. Er de på andre siden av rundkjøringen er ikke det du nevner, et problem. Dersom de bruker blinklysene korrekt, så begynner de å blinke høyre allerede 180 grader ifra deg dersom de skal ut av grenen som er før deg.
Videre: Kommer noen fra andre siden (starter ved 180 grader) i full fart med venstreblinkers på, så er det opp til deg å beregne om du kan smette inn eller må vente. Gitt en av jævlene som ikke bruker venstreblinkers, så har du absolutt ingen anelse om hva vedkommende finner på før han er på vei ut av rundkjøringen. Har man ingen kontroll på vestreblinkers er det pokker ta ingen garanti for at man behersker høyreblinking.