torsdag 28 november 2013

Gamla i trafiken

Man ser det varje dag. På parkeringar och i större korsningar i synnerhet. Vid en viss punkt så försämras reaktionen, kollen och det fysiska. Ska man då ut och köra?

Jag vill inte behöva vara orolig när man ser en äldre åka förbi eller ska korsa min väg eller parkering. Man ser förvirringen, bristen på uppmärksamhet och framför allt så ser man bristen på respekt.  Dom har kört i över 50 år och kan allt. Erfarenheten må finnas. Men dom har inte kropp för att hantera det. Dom blir farliga för alla när de passerat punkten som kallas för gammal. 

Antalet gånger de tror sig ha företräde på fel ställen och att de har mage att del vifta med handen eller komma fram på parkeringen och skälla ut en. Idioti. Håll er till erat jävla bingo och ta er dit med färdtjänst.

onsdag 27 november 2013

Skillnaden mellan de två gröna ljusen.

Sådär. Ett mindre viktigt inlägg men något som retar mig när man kör i stan.
Ska fokusera på de två ljusen till vänster på bilden.

När du står i en korsning, och den andra  lampan från vänster lyser, avvakta och se om det finns något att väja mot. Ex på detta är om du korsar någons körbana eller om det är en cykel/gångbana i riktningen du svänger.

MEN! Ser du den med pil på - ge fan i att stå mitt i korsningen som en idiot och tro att något ska hända. Dom andra har rött.  Tro mig. Bara för att du står där fick jag rött och måste vänta ytterligare 5 minuter.

Av vägen om du inte kan köra.

lördag 16 november 2013

TEMA: Rondeller - Enkelt förklarat.

 
Sådär.
Varför lägga ner energi på att försöka beskriva när det finns så bra bilder. Det enda som inte är rätt är att ge F*N att blinka vänster i en rondell. Det har aldrig gjort nytta mer än till att skapa rikligt med förvirring. Se det själv. Det är kaos i stans stora rondell. Klockan är 16:30, folk vill hem. Du kommer till rondellens väjningsplats och stannar för att någon blinkar vänster. Du vet inte vart den egentligen ska ut. Varför? Jo för i den stora tvåfiliga rondellen så har kommunen beslutat att sätta någon form av staty och blomsterarrangemang. Du stannar men då helt plötsligt svänger bilen ur rondellen och du kunde har rullat direkt. Eco-driving kan man även kalla det.

Slutsats: Vänsterblinkers är fel.
När det kommer till filval så är det många gånger skyltat ovanför respektive fil när du närmar dig rondellen. Höger fil = Första eller andra avfarten. Vänster: Andra eller tredje. Eller om du prompt ska hela vägen runt för att du glömde plocka upp kinamaten inne i stan.
 
Frågor på det?
 

onsdag 13 november 2013

TEMA: Rondeller

Godkväll! Från imorgon och resten av veckan håller jag temat rondeller.  Eller cirkulationsplatser som de heter.  Stay tuned.

Ps Vett och etikett bör vara en självklarhet i trafiken.

Varför

Jag börjar starkt.  Varför människa. Varför blinka vänster i en rondell? Personen på andra sidan vet antagligen för det första inte vart du kom ifrån.  Sen kan man fråga sig: svänger körriktningen åt vänster eller höger? Precis.  Blinka vänster när man åker vänstervarv skapar inget annat än förvirring.  Blinka när du ska ut. Om du prompt ska rycka i spaken...